JDC-Elka

Search
Generic filters
Filter by Categories
הארגון החברתי​
המעטפת הרגולטורית
פעילות הדירקטוריון​
פיתוח משאבים

מקרי בוחן בפיתוח משאבים – דירקטורים חברתיים משתפים

פיתוח משאבים
פעילות הדירקטוריון​

שאלנו ארבעה דירקטוריות ודירקטורים על הנושא והם שמחו לשתף מניסיונם:

  • מדוע לקחת על עצמך את התפקיד הזה כדירקטורית? לא חששת שזה רחוק מה core business שלך מבחינה מקצועית?
  • איך למדת את הנושא?
  • איך חידדת את הערך שאת מביאה לארגון בתחום זה?
  • טיפ לדירקטור שמחליט להפשיל שרוולים ולהיכנס לסייע בתחום של קשרי תורמים / פיתוח משאבים של עמותה?

 

אפרת יהודאי
מנהלת כספים באינטל ישראל
חברת דירקטוריון בכ”ן

עמותה חברתית נמדדת ביכולת שלה להוציא לפועל את התוכניות ולממש את הייעוד שלה. למעשה ככל שתגייס יותר משאבים, תצליח להוציא יותר תוכניות לפועל והפוך. כעובדת במגזר העסקי, לא ברור מאליו שלמעשה  אין מטרה למקסם רווחים – להיפך… ככל שהעמותה תצליח לגייס יותר כסף, תוכל להשקיע יותר במטרות שלשמן נוצרה.

הבעיה המרכזית של מרבית הארגונים החברתיים היא גיוס כספים. קשה להסתמך על תקציבים ממשלתיים התלויים באישור תקציבי ממשלה אשר לעיתים תהליך האישור וקבלת הכסף ארוך מאוד.

לכן יש צורך מתמיד במציאת מקורות מימון נוספים. התובנה שהתפקיד החשוב ביותר של הוועד המנהל הוא למעשה גיוס כספים לא היה לי ברור וגם לא נמצא באזור הנוחות או המיומנות שלי. מצד שני, ללא גיוס מתמיד מהארץ ומחו”ל, ברור שהעמותה לא יכולה להתקיים.

שמחתי לקחת חלק בחשיבה אסטרטגית של הוועד בנוגע למיפוי מקורות מימון אפשריים ומודלים כלכליים נוספים. עדיין היה ברור שתרומות הן חלק חשוב מאוד של מקורות מימון רלבנטיים.

שיחת טלפון מיו”ר העמותה זרקה אותי למים המאוד עמוקים מבחינתי של פגישה עם תורמים. במחשבה שניה הבנתי שאולי דווקא בזה אני יכולה לעזור- אני הרי מאוד מאמינה בערכי העמותה ובדרכה.

כך מצאתי את עצמי בארוחת ערב עם תורמים מחו”ל בה סיפרתי על העמותה ועל החיבור האישי שלי וגם זכיתי לפגוש אנשים מרתקים.

הטיפ שלי לדירקטור המחליט להכנס ולסייע בפיתוח משאבים – יש הרבה דרכים לגייס משאבים. חלקם כסף וחלקם שווי כסף. הכל נחשב ועוזר! חשוב למפות את האפשרויות ולחלק תפקידים בין חברי הוועד. לכל אחד ואחת יש את המשהו הזה שיוכלו לתרום לתהליך ועוד טיפ קטן, להגיד לפעמים ‘כן’ ולהירתם גם כשמדובר ביציאה מאזור הנוחות. מקסימום זה יצליח.

אסף צימרמן
סמנכ”ל כספים בכרטיסי אשראי לישראל בע”מ
חבר דירקטוריון בכפר נוער

לקחתי את תפקיד דירקטור בכפר הנוער גן ונוף הן מאחר ותחום הפעילות (נוער בסיכון) עניין אותי והן מאחר וזיהיתי אפשרות לתרום מניסיוני כמנהל כספים.

עם הכניסה לתפקיד קיימתי מספר פגישות עם מנהל כפר הנוער ובעיקר עם מנהל הכספים של הארגון במטרה להבין את הפעילויות בכפר הנוער, האתגרים ולנתח את הנתונים הכספיים.

במסגרת העבודה ובהתבסס על ניתוח הנתונים גיבשנו מספר דרכים ישימות למיצוי המשאבים הפיזיים של כפר הנוער לטובת הגדלת ההכנסות והפחתת התלות ממקורות תמיכה אחרים.

אני ממליץ לדירקטורים נוספים המבקשים לסייע לעמותה באמצעות פיתוח כלכלי – להבין ככל שניתן את עסקי העמותה, מקורות ההכנסה וההוצאות שלה ולנסות, בעזרת בעלי התפקידים בעמותה, לזהות מקורות של חוסר יעילות בהכנסות ו/או בהוצאות אותם ניתן לשפר באמצעות מהלכים פשוטים וישימים.

רו״ח איתי חזן
ראש מערך דאטה ודיגיטל, כאל
חבר דירקטוריון בארגון זכויות הצליאק ע״ר

תמיד חיפשתי את המקום בו אוכל לתרום מעצמי לקהילה, השאלה הייתה איך, מתי ובאיזו מסגרת. בתחילת 2015 עם גילוי צליאק אצל בתי, יכולתי לענות על כל השאלות >> התנדבות בעמותה, עכשיו ולקידום המודעות לצליאק בישראל!

החיבור לארגון זכויות הצליאק ע”ר ולמייסדה, דן סולומון, היה מיידי, אך לווה בלא מעט חששות… האם החיבור נכון? מה כבר אפשר לתרום? ולמה דווקא אני הכי מתאים לזה?

מהרגע הראשון דן סולומון, מייסד הארגון, הדגיש שהאתגר הוא איך לגייס משאבים לארגון. לא הבטחתי הרבה, אך הבטחתי לעשות ככל יכולתי כדי לעזור לארגון לבסס מודל כלכלי. דוגמה לכך הייתה ארגון מחדש של “מצגת המשקיעים” כחלק מרצון של יצרנית מזון גדולה. יצירת “שפה” ברורה ומבדלת אפיינה את המצגת וזכתה לתשבחות והרבה מחמאות – כך הצלחתי להוכיח את התרומה שלי ומכאן נבנה האמון להמשך העשייה.

החלטתי שניסיוני בעולם העסקים יהיה הבסיס עליו אשען בתרומתי לועד המנהל. נושאים כגון פיתוח עסקי, גיבוש אסטרטגיה, שיווק, דיגיטל וחדשנות היו התחומים החזקים שלי ושם בדיוק החלטתי להשפיע. במקביל, חברי הצוות המופלאים של הארגון העשירו את ידיעותיי בעולמות הצליאק.

המון עשייה, אינסוף יצירתיות ולא פחות חשוב מזה, הנאה צרופה ותרומה איכותית, ליוו ועדיין מלווים את עשייתי כחבר ועד מנהל. השקת כרטיס חברות, השקת סופ”ש ללא גלוטן באילת, הטמעת מערכת CRM, בניית מערך כלכלי יציב ורציף, מיתוג ושפה תקשורתית ברורה ומבדלת, אפליקציה מופלאה וחדשנית ממש לפני השקה ועוד מלא מלא נושאים.

רוצים טיפ? להתנדב כחבר ועד מנהל זה בדיוק כמו להכין חומוס, עושים באהבה או שלא עושים בכלל. היו ברוכים.

חן כהן
מנהלת הפיתוח הארגוני ב- Align-Itero
יו”רית משותפת של עמותת גוונים לפיתוח החינוך, הקהילה והסביבה

הצטרפתי לוועד המנהל של עמותת גוונים לפני 7 שנים. כחברת ועד, רציתי לעזור לעסקים החברתיים של העמותה לשווק את עצמם ולכן, כפסיכולוגית ארגונית מאינטל בזמנו, במקום לדבר ROI-ית החלטתי לדבר שיווקית דרך השפה הטבעית שלי, שפת ה”למה”.

לגוונים מספר עסקים חברתיים פורצי דרך, ביניהם בתי קפה בשדרות ובאשקלון בהם עובדים מקבלי שירות  מהעמותה. נסעתי למרחבים להתפתחות תעסוקתית ולבתי הקפה כדי להכיר ולהבין איך יהיה נכון לשווק אותם, ואם אעמיק:
איך לגרום להם להכניס יותר כסף וכך להגדיל את תחושת המסוגלות של מקבלי השירות.

התהליך השיווקי-פסיכולוגי-ארגוני שעברתי בדרך, שהפגיש אותי עם אנשים יצירתיים ונפלאים, הוליד תובנה משמעותית שמשרתת אותי בחיי היומיום, באישי ובמקצועי – אנשים מוכנים לשלם עבור ערכים, ואנשים מוכנים לעבוד קשה עבור ערכים.

עמותת גוונים מעניקה מערך מענים רחב לטווח מגוון של מתמודדים ומתמודדות עם מוגבלויות, ומסייעת להם לפתח מיומנויות לחיים עצמאים ולמימוש עצמי מלא. דרך שפת הלמה, נוצר חיבור של מקבלי השירות ליכולת שלהם ליצור מוצרים ושירותים שאנשים מוכנים לשלם עבורם.

וברגע שיש חיבור, הדרך ליישום פרקטיקות שיווקיות התבהרה ומתבהרת כל הזמן.

איך מקבלי השירות יודעים שמה שהם עושים בעל ערך? כי אנשים מוכנים לשלם עבור מה שהם מייצרים.
ולמה זה טוב להם? כי ככה הם מוכיחים לעצמם שהם מסוגלים להתמודד עם עולם העבודה האמיתי. והרי זהו שורש העניין עבורם – ההבנה שמישהו רואה את מה שהם עושים ומעריך את העבודה שלהם ומוכן לשלם עבור זה יוצרת תחושת מסוגלות אדירה, שמתבטאת גם בעבודה אפקטיבית יותר ובעיקר באמונה שהם יכולים. שהם מסוגלים.

האח, כמה מוטיבציה קיימת באמונה. וכמה מוטיבציה מביאה ערך, גם כלכלי.
ואני? שוב קיבלתי הוכחה שזה אף פעם לא “רק” הכסף. כסף הוא חשוב ואי אפשר בלעדיו, אבל המשמעות היא האש שמלבה את היצריות והיצירתיות של כולנו לפעול ולעשות ולנסות ולהיכשל ושוב לנסות. ובקיצור, לחיות.

אספר שכשנכנסתי לוועד המנהל של העמותה, גבות הורמו. מה לפסיכולוגית ארגונית מאינטל לחפש בעמותה חברתית? תמיד חשבתי שזאת שאלה טובה, והינה התשובה: האני מאמין שלי דוגל בשונות ובגיוון מתוך ידיעה שחיבור בין עולמות שנראים, לכאורה, כל כך שונים ומנוגדים, מוליד חדשנות אמיתית עם משמעות.

בשנה האחרונה אני יו”ר משותף של העמותה, ומאושרת שצירפנו שני חברי ועד חדשים ומדהימים מעולם השיווק שיכולים לעזור משמעותית להוביל את השינוי בתפיסה וביישום.

טיפ קטן לסיום: היו בתנועה מתמדת עם שותפים מהעמותה ומחוצה לה וזכרו לנשום כי לשינויים לוקח זמן להגיע. הגיעו בענווה ובסקרנות ולפעול באותם כלים של הסביבה העסקית בסביבה החברתית, והשאירו לעצמכם מקום להיות מופתעים מכך שהחיבור בין העולמות העסקיים והחברתיים יוליד את העשייה הכי חדשניות אפקטיבית שתפגשו בחייכם.

ודרך אגב, המוצרים נפלאים. האוכל – ללקק את האצבעות. והשירות, בכלל 😉